بررسی روانشناختی و کیمیاگری نمادهای مشتری و کیوان

بررسی روانشناختی و کیمیاگری نمادهای مشتری و کیوان


 

کیهان یک کلمه یونانی برای نظم جهان است

این به نوعی نقطه مقابل آشوب است

دلالت بر پیوستگی عمیق همه چیز دارد

این اصل را برای سخن و نرم منتقل می کند

روشی که جهان در کنار هم قرار گرفته است.

“کارل ساگان”

 

نماد سیاره ای، یک نماد گرافیکی است که در ستاره شناسی برای نشان دادن یک سیاره کلاسیک (از جمله خورشید و ماه) یا یکی از سیارات مدرن استفاده می شود. این نمادها همچنین در کیمیاگری برای نشان دادن فلزات مرتبط با سیارات و در تقویم برای روزهای مرتبط با آنها استفاده می شد  که در برنامه های آموزش آسترولوژی مدرسه ونوس، درک این نمادها اهمیت ویژه ای دارد. انچه در زیر میخوانید، خلاصه ای است از مقاله تحقیقی دوتن از خردجویان مدرسه آسترولوژی ونوس / دوره تابستان 1401 خانم ها مینا مرواریدی  و نازنین مهدوی که در دسترس علاقمندان به آموزش آسترولوژی قرار می گیرد.

 

پیشینیان نمادهای سیاره‌ای را در صفاتی که به خدایان داده شده است، نشان دادند. صفحه رومی بیانچینی (قرن دوم، در حال حاضر در لوور قرار دارد) هفت سیاره را نشان می دهد که با پرتره هایی از هفت خدای مربوطه، هر یک نیم تنه با هاله و یک شی یا لباس نمادین، به شرح زیر نشان داده شده است. : مرکوری/ عطارد دارای کلاهک بالدار است. ونوس/ناهید یک گردنبند و یک آینه درخشان دارد. مارس/مریخ کلاه جنگی و نیزه دارد. مشتری تاج و عصا دارد. کیوان دارای سرپوش مخروطی و داس است. خورشید دارای پرتوهایی است که از سر او ساطع می شود. و ماه در بالای سرش هلال دارد.

در اینجا به بررسی معنای دو نماد از اساتید بزرگ زودیاک یعنی کیوان و مشتری میپردازیم. مشتری و کیوان متضاد قطبی هستند. اولی گسترش می یابد، دومی منقبض می شود تا تحکیم شود. نمادهای گرافیکی مورد استفاده برای این دو سیاره به وضوح این قطبیت و منطقه ای از حیات را که اعمال سیارات در آن بیشتر احساس می شود نشان می دهد. این منطقه سازگاری با زندگی روزمره و رشد ارگانیک و روانی است که توسط ماه نشان داده شده است. نمادهای سیارات توسط یک صلیب و یک هلال ماه کوچک شده یک خط تشکیل شده است.

 

بررسی روانشناختی و کیمیاگری نمادهای مشتری و کیوان
نماد کیمیاگری کیوان

سترن : داس یا داس باستانی

                                             

سترن/کیوان ششمین سیاره از خورشید و دومین سیاره بزرگ منظومه شمسی پس از مشتری/ژوپیتر است. به نام خدای کشاورزی رومی و نماد نجومی آن (♄) نشان دهنده داس خداست.

سترن دارای یک سیستم حلقه برجسته است که از نه حلقه اصلی پیوسته و سه کمان ناپیوسته تشکیل شده است که عمدتاً از ذرات یخ با مقدار کمتری بقایای سنگی و غبار تشکیل شده است.

از نظر باطنی، چالش کیوان سقوط روح در ماده است و بنا به برخی روایت ها با مفهوم گناه اولیه مرتبط است. علت وجود ما به عنوان موجودات فیزیکی، جدایی از وحدت الهی، خدا و در نتیجه گناه است و توجه به شباهت بین کلمات “SATURN” و “SATAN همان شیطان” بیانگرمحکومیت جهان مادی است. رومی ها سترن/کیوان را معادل کرونوس خدای یونانی می دانستند.

سترن/کیوان نماد تسلط، قدرت و تغییر است. او نشان دهنده سرسخت بودن، منظم بودن و سرعت آهسته است. او نماد زمان، خلقت و کار و نشان دهنده حمایت، توجه و مطالعه، قدرت پنهان گسترده خواهد بود. نماد سترن/کیوان می تواند تغییر از چیز قدیمی به چیز جدید را نشان دهد. سترن/کیوان نماینده انرژی پیشرو خواهد بود، همان چیزی است که مردم را به انجام کارها سوق می دهد و به مردم عزم و سرشتی پایدار خواهد داد.

نماد سترن/کیوان با یک صلیب که بر یک نیم دایره باز یا یک نمادی مشابه داس درسمت چپ قرار دارد نشان داده شده است. صلیب بیانگر ماده و چهار عنصرتشکیل دهنده جهان ماده  است و از آنجا که در بالا قرار دارد، گویی ماده را قبل از معنویت نشان میدهد.

هلال درپایین وبه سمت چپ باز شده و خبر از انرژی های درونی را میدهد که در مرحله بعد اتفاق میفتد. گویی انرژی سترن از دنیای بیرون آغاز شده و به سمت درون میرود.

 

“اجازه می دهد درونی سازی مثمر ثمر شود”

 

این نشان می دهد که این انرژی این سیاره آزمایشی است، کسی یا چیزی که ما را از بیرون تحریک می کند تا فردیت خود را به نمایش بگذاریم و بر موانع غلبه کنیم. هنگامی که آزمون ها را در دنیای بیرون در جهان ماده پشت سر گذاشتیم، احساس قوی ترو ریشه دارتر شدن خواهیم کرد، فردیت ما بیشتر و بیشتر شکل می گیرد و به شخصیت و روح ما جان می دهد.

سترن/کیوان نمادی از صلیب ماده دارد که نشان دهنده واقعیت است و صلیب بر روی روح قرار می گیرد که این نماد انسان دارای طبیعت مادی است که سلطنت خواهد کرد. نماد سترن همان مشتری است اما وارونه. تصور می شود که نماد سترن یک داس یا داسی باستانی باشد، زیرا سترن خدای کاشت بذر و همچنین خدای زمان بوده است. اینها از اهمیت خاصی برخوردار هستند زیرا نمادگرایی سیاره سترن/کیوان (و خدای کشاورزی رم، سترن) اغلب به موضوعات مرگ می پردازد. باید توجه داشت که در کهن الگوی مرگ، این شخصیت پردازی داس را حمل می کند تا لحظه مناسب برداشت زندگی فعلی یا حتی بازیافت مفاهیم قدیمی به جدید را تصدیق کند. مضامین اساطیری زیربنایی بیشتر نشان می دهد که خدای سترن/کیوان پدرش اورانوس را از سلطنت خلع کرده است. این سقوط نماد تغییر رژیم قدیمی (مرگ) به رژیم جدید (تولد مجدد) است و این با نمادگرایی سترن مرتبط است.

در نمادگرایی چینی، نماد سترن مظهر مفهوم حاکمیت، کنترل، امپراطوری و نظم است.

در نمادهای حیوانی، سترن از نظر تاریخی بر مارها، موش ها، روباه ها، اژدهاها و پرندگان شکاری شبانه مانند جغد حکومت می کند. جالب است بدانید که جغد معمولاً به عنوان نماد مرگ اشتباه درک می شود که مغالطه ممکن است از ارتباط باستانی آن با سترن نشات گرفته باشد.

در کیمیاگری نمادین، نماد سترن به عنوان نمادی برای سرب است. کیمیاگری فلسفی توضیح می دهد که سرب جزئی از دگرگونی است که از سخت شدن، تقویت و اراده استوار به وجود آمده است.

در آسترولوژی تکاملی و باطنی، سترن/کیوان بر علامت نشان کپریکورن/بز حکومت می کند. این علامت، به عنوان سیاره حاکم خود، با ساختاری کندتر، روشمند و هدفمند در زندگی حرکت می کند. همچنین مشتری سیاره گسترده و رشد دهنده است در حالی که کیوان سیاره محدود کننده و منقبض کننده است. این دو سیاره همچنین نمادی از جایگزینی الگوهای قدیمی به جدید هستند زیرا مشتری، کیوان را در حماسه مداوم قدرت در اسطوره های باستانی سرنگون کرد. در اینجا نمادگرایی «پدر قدیم» و «پدر جدید» نهفته است و همچنین روش های قدیمی، جایگزین روش های جدیدتر شده است.

نماد کیوان، ممکن است دیگران را به یک تصور منفی گمراه کند، اما در حقیقت اینطور نیست. کیوان نشان دهنده یک انرژی تسهیل کننده است. بدون حضور آن، هیچ چیز در جهان نمی تواند انجام شود.ما می‌توانیم رویای خانه‌ای داشته باشیم، اما بدون تأثیر سترن/کیوان (ثبات، ساختار، کار سخت) ساخته نمی‌شود. ما می‌توانیم یک کسب‌وکار را تجسم کنیم، اما این چشم‌انداز بدون برنامه‌ریزی روشمند سترن، و مشاوره معتبر برای هدایت قاطعانه راه به سوی موفقیت تجاری، معنایی ندارد.

این مهم است که توجه داشته باشید. وقتی به پشتکار و پیگیری سخت نیاز دارید، کیوان انرژی لازم برای فراخوانی است یا میتوان نماد سترن را در عبادات و مراقبه های خود گنجاند تا تمرکز شدیدی برای تسهیل اموری که نیاز به هوشیاری طولانی مدت دارند، ایجاد کرد.  همچنین سنگ های خاصی مانند جت، ابسیدین و اونیکس با انرژی سترن طنین انداز می شوند. زمانی که به عزم تزلزل ناپذیر و سرسخت سترن در گوشه خود نیاز است،می توان از این سنگ ها استفاده کرد. این سنگ‌ها بسیار محافظ هستند و اعتماد به نفس را افزایش می‌دهند.

 

بررسی روانشناختی و کیمیاگری نمادهای مشتری و کیوان
نماد کیمیاگری مشتری

مشتری: زتا، توسعه تکاملی

مشتری، پادشاه خدایان به طور کلی با خوش شانسی و فضل مرتبط است. خوش بینی و رشد (از جمله رشد ذهنی و روحی) تحت حاکمیت آن قرار می گیرد  و همچنین با حس شوخ طبعی، حسن نیت و رحمت همراه است. جلوه های منفی مشتری شامل خوش بینی کور، افراط و تفریط است. با بی مسئولیتی که ناشی از خوش بینی کورکورانه است و نه بدخواهی، می تواند به نمایش گذاشته شود. مشتری مسئول عقل و معنویت بالاتر است. مشتری در تدوین ایدئولوژی کمک می کند. همه ما ارتباط مشتری با خرد را می دانیم، اما مشتری برای معنویت چه معنایی دارد؟ مشتری انسان را به دین و فلسفه متمایل می کند. همچنین انسان را وادار می‌کند که صالح‌تر و اخلاق مدار باشد. اگرچه غول پیکر است، سیاره ای نجیب و خیرخواه محسوب می شود که با رفاه و ثروت همراه است. سیاره مشتری به مردم کمک می کند تا از آنچه فراتر از دنیای فیزیکی است آگاه شوند. مشتری از دستیابی به چیزهای جدید، گسترش ایده ها پشتیبانی می کند.

گفته می‌شود که نماد مشتری نشان‌دهنده هیروگلیف عقاب، پرنده جوو، یا حرف اولیه زئوس است که خطی از آن کشیده شده است تا مخفف آن را نشان دهد. نماد مشتری از چندین عنصر تشکیل شده است. هلال با یک خط افقی که به عنوان حرف یونانی زتا نیز شناخته می شود. این جز، حاکی از توسعه تکاملی (بلوغ و دانش به دست آمده در طول زمان رشد) است.

مولفه دوم صلیب است که نمادی از ملاقات ایده‌ها است، چهارراهی که برای متحد کردن و ترکیب دو مسیر فلسفی به هم می‌رسند. به طور کلی نماد ژوپیتر با یک شکل منحنی باز به سمت چپ، نمادی از گذشته و مبدأ زندگی و ضمیرناخوداگاه، و یک صلیب متصل به سمت راست در محور افقی نشان داده شده است. صلیب نشان‌دهنده قدرت تحقق بخشی است که در حرکتی با بسط بی‌نهایت جای خود را به اشکال متعدد انرژی می‌دهد،نشان دهنده اینکه چهار عنصر تشکیل دهنده جهان ماده است و اینکه به سمت پایین بودن صلیب گویی نشان می دهد که ماده برای منیفست شدن از سمت پایین که یاداور دنیای زیرین و دنیای معنا است باید گذر کند.

در نتیجه برای منیفست شدن انرژی ها در دنیای ماده باید ازسمت چپ نماد یعنی هلال که مربوط به گذشته و ناخوداگاه وخرد است اغاز کرد. سمت چپ در بدن انسان به نادی انرژیکی آیدا مربوط است و از انجا که میدانیم انرژی فمینیم یا همان یین یک انرژی درونی شونده است به این نتیجه میرسیم که برای تجلی در دنیای بیرون انرژی ژوپیتر ابتدا مارا به یک سفر درونی فرامیخواند ودر مقابل نماد صلیب که نشاندهنده ماده است در سمت راست نماد ژوپیتر یاداورد کانال انرژیکی پینگالا در بدن انسان است و انرژی یانگ و بیرونی شونده دارد انرژی ژوپیتر را تکمیل میکند.

معانی نماد مشتری با موقعیت آن در منظومه شمسی همسو هستند. این سیاره در مرکز خط مداری سیارات قرار دارد، با چهار سیاره قبل از آن (از خورشید: مرکوری، ونوس زمین و مارس) و چهار سیاره از کنار آن (سترن، اورانوس، نپتون، پلوتو). این موقعیت تعادلی، انرژی مشتری را برای عدالت، تجلی و نظم کامل ایده آل می کند.

 مشتری نام خود را از خدای مشتری در اساطیر رومی (زئوس در اسطوره یونانی) که پادشاه پانتئون بود، گرفته است. مشتری بزرگ و مسئول، اقتدار خود را با اعتماد به نفس به کار می گیرد.

  • تاج
  • شمشیر
  • رعد و برق
  • یک تاج و تخت
  • عقاب

همه این موارد ذکر شده نمادی از قدرت، اطمینان، اقتدار، خرد و فرمانروایی هستند.

تارانیس خدای سلتیک به دلیل ویژگی های رعد و برق خود به مشتری تشبیه شده است. داگدا، “خدای خوب” سلتی نیز با مشتری مرتبط است. جالب اینجاست که داگدا به عنوان خدای تجلی سلتیک نیز شناخته می شود که توصیفی عالی از ویژگی های مشتری است. در واقع، حرف یونانی زتا، بخشی از نماد مشتری، ارزش هفت را دارد.

از نظر آسترولوژی، نماد مشتری به عنوان فرمانروای کماندار که نشانه آتش است و دارای ویژگی های شخصیتی خرد، معلم، مسافر است، نشان می دهد و دایره نفوذ خود را برای کسب دانش بیشتر گسترش می دهد. مشتری در فرمانروایی ماهی ها با نپتون مشترک است. در اینجا مضامین پذیرش و گستردگی را در عرصه دانش شهودی می بینیم.

از نظر کیمیاگری، نماد مشتری در شکل مادی قلع منعکس می شود. قلع یک نماد کیمیاگری است که نشان دهنده میانجیگری و تعادل بین گرم و سرد است (مارس/آهن و سترن/سرب). صاعقه یک نماد مشتری در متون کیمیاگری است و نشان دهنده مرحله دوم کار کوچکتر فرآیند کیمیاگری است.

در نمادگرایی چینی، مشتری متحد عنصر چوب است و مضامین صبر، شفقت و همچنین قدرت و دوام را به همراه دارد. عنصر چینی چوب نیز نمادی از فصل بهار است و بنابراین با رشد، تجدید و انتقال همراه است. سیاره مشتری دارای چرخه مداری دوازده ساله است و برای زودیاک چینی بسیار خوش یمن است زیرا این سیاره هر سال جدید چینی را جشن می گیرد.

برای گنجاندن انرژی نماد مشتری و معنای آن در زندگی برای به دست آوردن شانس، ثروت، رفاه و اعتماد به نفس می توان سنگ های خاصی را که با انرژی مشتری طنین انداز می شوند همراه داشت. این سنگ ها عبارتند از: یاقوت کبود، توپاز، سیترین و چشم ببر.

 

 

کیوان و مشتری، از حس اجتماعی تا ساخت اجتماعی

با این دو سیاره به حوزه “فعالیت اجتماعی” و “حس اجتماعی” در تک تک انسان ها می رسیم. مشتری به هیچ وجه همیشه تأثیر بسیار مفید یا خوش شانسی ندارد، مگر اینکه قوانین اخلاقی آن درک و اجرا شوند. او در برخی موارد با قدرت عمل شدت دهنده خود، اثرات زیر پا گذشتن اصول صداقت و انسانیت را صدچندان به انسان برمی گرداند. از انجا که مشتری با اساتید معنوی و آنانی که نوری به وجود انسان می بخشند و در نقش آموزگار ظاهر می شوند مرتبط است، در تعالیم ودایی تاکید بسیاری برای احترام گذاشتن به آموزگاران گردیده تا آنجا که هرگونه بی احترامی به آنانی که حتی کلمه ای به انسان می آمورند، مستوجب آتش آذرخش مشتری خواهند بود.

در کنار آن کیوان اساساً بیانگر این است که انسان به تنهایی قادر به مقابله با چالش های سخت زندگی بر روی زمینی که مملو از خطرات بالقوه است، نیست، اما با همکاری با همنوعان خود می تواند با موفقیت از پس مشکلات هستی برآید. شعار مشتری این است: “در اتحاد، قدرت است” . اگر قرار است این اتحاد مؤثر واقع شود، باید تثبیت شود. برای مردم کافی نیست که بخواهند با هم زندگی کنند و کار کنند، لازم است که هر فرد نه تنها از مکان و عملکرد خود در کل جمعی آگاه باشد، بلکه از مکان ها و کارکردهای همنوعان خود نیز آگاه باشد و نه صرفاً از این مکان ها و کارکردها آگاه باشد، بلکه مایل باشد آنها را بپذیرد و به آنها احترام بگذارد. اینجاست که کیوان وارد می شود. برای هر فرد حقوق انحصاری خاص خود در طبیعت را تضمین می کند. این ضمانت کیوان به شکل “قانون و نظم” در جامعه، نهادهای دولتی، دادگاه‌های دادگستری، نیروهای پلیس و غیره است.

در یک فرد، کیوان نمایانگر نفسی است که به عنوان یک “ساخت اجتماعی” – یعنی به عنوان یک الگوی مشخص و فردی از رفتار، احساس و تفکر – در نظر گرفته می شود که انسان در دوران کودکی و نوجوانی می سازد تا به روش خود با آن کنار بیاید. الگوی نفس شخصیت فرد ممکن است سخت یا منعطف، سنگین، و تاریک باشد. بنابراین، تنها در صورتی به قدرتی بدخواه تبدیل می‌شود که به سختی روانی یا اجتماعی منجر شود، که انسان در دوران کودکی و نوجوانی می سازد تا به شیوه خود با فشارها و چالش های روزمره محیط فیزیکی و اجتماعی خود کنار بیاید و این اساس شخصیت فرد است.

 

 

در بخش دوم این مقاله به تحلیل عمیق تری از مفاهیم کیمیاگری و روانشناختی این دو الگو خواهیم پرداخت.

از اینکه همراه مدرسه آسترولوژی ونوس هستید، از شما سپاسگزاریم🏛🌲✨.

 

مدرسه آسترولوژی ونوس، اولین و تنها مدرسه آموزش آسترولوژی در ایران با سرفصلهایی مدون و آموزشهای تکمیلی همچون بررسی متون عرفانی، درک هرمتیکا، مبانی روانشناسی یونگ، درک مبانی فلسفه، درک مبانی آیورودا و مکانیک سیارات

 

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *